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India will to manufacture Containers in Bhavnagar plant.##भारत भवनगर संयंत्र में कंटेनर का निर्माण करेगा##

 


A shipping container is a container with strength suitable to withstand shipment, storage, and handling. They are a reusable transport and storage unit for moving

products and raw materials between locations or countries. Their invention made a major contribution to the globalization of commerce in the second half of the 20th century, Dramatically reducing the cost of transporting goods and hence of long-distance trade.




WHAT HAS HAPPENED?


India is moving into the business of manufacturing cargo containers, a

segment dominated by China, as part of the Atmanirbhar Bharat initiative.

Last year, the Ministry of Ports, Shipping and Waterways formed a committee to examine the feasibility of making containers at Bhavnagar in Gujarat and developing it into a manufacturing hub for the steel boxes, That have become the global standard for shipping a variety of goods across ships, rail and road.

At Bhavnagar, the centre has set up pilot projects for its manufacturing. The initiative aimed at attaining self-reliance in container production eyes Rs 1,000 crore investment from private players and looks to create one lakh jobs.

"India requires about 3-5 lakh containers every year.There is no container production in India and we have to depend mainly on China which is a global producer. Now we want to develop Bhavnagar in Gujarat as a container hub and we have selected 10 places there for its production on a pilot basis," Ports, Shipping and Waterways Minister Mansukh Mandaviya told The pilot project has been successful, he said.

Mandaviya said the Ministry of shipping during the last six months has taken several initiatives to encourage container production at Bhavnagar, With the help of re-rolling and furnace makers who are being encouraged to diversity in the space.

Mandaviya said the Ministry of shipping during the last six months has taken several initiatives to encourage container production at Bhavnagar, With the help of re-rolling and furnace makers who are being encouraged to diversify in the space.

RAW MATERIAL

Shipping ministry has talked to large steel players in this regard. Talks with global steel giant ArcelorMittal which has assured to provide the specifie grade of steel for container manufacturing.
ArcelorMittal is the largest global steel maker with 89.8 million tonnes erude steel produetion in 2019 & 18 steel manufacturing units. Bhavnagar distriet in Gujarat houses Alang ship-breaking yard, one of the biggest recycling yards in the world.

WHO WILL PURCHASE?

"We had a meeting with shipliners associations. Shipping liner associations have assured us that they will purchase the containers providing reasonable profits.They have assured us that they will not import it once indigenous production starts," Mansukh Mandaviya said.

INDIA'S CONTAINER NEEDS

China makes about 90% of the global shipping containers. CIMC is the largest container manutacturer with a market share of 40%. Other players include Singamas, COSCO and CXIC. Currently, India sources its entire container needs from China at prices ranging from RS.  2,39,760-454.545 depending on the size of the container.

India's external trade grew to $838.46 billion in FY20 and the increasing trade is translating into higher demand for
containerisation due to their efficiencies.
The country will require approximately 60,0oo new containers between 2021 and 2026, an annual addition of about 10,000 per year.

SIGNIFICANCE

The move assumes significance amid reports of global shortages of containers with Indian containerised trade taking a hit owing to the staggered supply and demand shocks across geographies as per logistic majors. Container shortages severely disrupted trade in the second half of 2020, just as consumer demand began catching up to pre-pandemic levels.Rice, which forms the core of major Indian exports, was significantly affected.


शिपिंग कंटेनर एक ऐसा कंटेनर है जिसमें शिपमेंट, स्टोरेज और हैंडलिंग का सामना करने के लिए उपयुक्त ताकत है।  वे चलने के लिए एक पुन: प्रयोज्य परिवहन और भंडारण इकाई हैं|

 उत्पादों और स्थानों या देशों के बीच कच्चे माल।  उनके आविष्कार ने 20 वीं शताब्दी के उत्तरार्ध में वाणिज्य के वैश्वीकरण में एक बड़ा योगदान दिया, नाटकीय रूप से माल की ढुलाई की लागत को कम करने और इसलिए लंबी दूरी के व्यापार के कारण है ।

 क्या हुआ है?


 भारत कार्गो कंटेनरों के विनिर्माण के कारोबार में आगे बढ़ रहा है| चीन, एटमनिर्भर भारत पहल के हिस्से के रूप में वर्चस्व रखता है।

 पिछले साल, गुजरात के भावनगर में कंटेनर बनाने और स्टील के बक्से के लिए एक विनिर्माण केंद्र में विकसित करने की व्यवहार्यता की जांच करने के लिए पोर्ट, शिपिंग और जलमार्ग मंत्रालय ने एक समिति का गठन किया, जो विभिन्न प्रकार के सामानों की शिपिंग के लिए वैश्विक मानक बन गया है।  जहाज, रेल और सड़क।


 भावनगर में, केंद्र ने इसके निर्माण के लिए पायलट परियोजनाओं की स्थापना की है।  कंटेनर उत्पादन में आत्मनिर्भरता हासिल करने के उद्देश्य से पहल ने निजी खिलाड़ियों से 1,000 करोड़ रुपये का निवेश करवाया और एक लाख रोजगार सृजित किए।


 "भारत को हर साल लगभग 3-5 लाख कंटेनरों की आवश्यकता होती है। भारत में कोई कंटेनर उत्पादन नहीं होता है और हमें मुख्य रूप से चीन पर निर्भर रहना पड़ता है जो एक वैश्विक उत्पादक है। अब हम गुजरात में भावनगर को कंटेनर हब के रूप में विकसित करना चाहते हैं और हमने 10 का चयन किया है।  उन्होंने कहा कि पायलट आधार पर इसके उत्पादन के लिए जगह, "पोर्ट्स, शिपिंग और जलमार्ग मंत्री मनसुख मंडाविया ने बताया कि पायलट प्रोजेक्ट सफल रहा है।"

 मंडाविया ने कहा कि पिछले छह महीनों के दौरान शिपिंग मंत्रालय ने भावनगर में कंटेनर उत्पादन को प्रोत्साहित करने के लिए कई पहल की हैं, जिसकी मदद से अंतरिक्ष में विविधता के लिए प्रोत्साहित किए जा रहे री-रोलिंग और फर्नेस निर्माताओं की मदद ली जा सकती है।

 मंडाविया ने कहा कि पिछले छह महीनों के दौरान जहाजरानी मंत्रालय ने भावनगर में कंटेनर उत्पादन को प्रोत्साहित करने के लिए कई पहल की हैं, इसकी मदद से री-रोलिंग और फर्नेस निर्माताओं को अंतरिक्ष में विविधता लाने के लिए प्रोत्साहित किया जा रहा है।

 कच्चा माल

 शिपिंग मंत्रालय ने इस संबंध में बड़े स्टील खिलाड़ियों से बात की है।  वैश्विक इस्पात दिग्गज आर्सेलर मित्तल के साथ वार्ता हुई है, जिसने कंटेनर निर्माण के लिए स्टील की विशिष्ट ग्रेड प्रदान करने का आश्वासन दिया है। आर्सेलर मित्तल 2019 और 18 इस्पात निर्माण इकाइयों में 89.8 मिलियन टन इरूड स्टील के उत्पादन के साथ सबसे बड़ी वैश्विक इस्पात निर्माता है।  गुजरात में भावनगर डिस्ट्रिक्ट में अलंग शिप-ब्रेकिंग यार्ड है, जो दुनिया के सबसे बड़े रीसाइक्लिंग यार्ड में से एक है।

 कौन खरीदेगा?

 मनसुख मंडाविया ने कहा, "हमने शिपलाइनर संघों के साथ एक बैठक की। शिपिंग लाइनर संघों ने हमें आश्वासन दिया है कि वे उचित लाभ प्रदान करने वाले कंटेनरों की खरीद करेंगे। उन्होंने हमें आश्वासन दिया है कि स्वदेशी उत्पादन शुरू होने के बाद वे इसे आयात नहीं करेंगे।"

 भारत के कंटेनर की जरूरत है

 चीन वैश्विक शिपिंग कंटेनरों का लगभग 90% बनाता है।  CIMC 40% के बाजार हिस्सेदारी के साथ सबसे बड़ा कंटेनर पांडुलिपि है।  अन्य खिलाड़ियों में सिंगमास, COSCO और CXIC शामिल हैं।  वर्तमान में, भारत ने अपने पूरे कंटेनर को आरएस से लेकर चीन से कीमतों की जरूरत है।  कंटेनर के आकार के आधार पर मूल्य 2,39,760-454.545 होगा।

 वित्त वर्ष 2020 में भारत का बाहरी व्यापार बढ़कर 838.46 अरब डॉलर हो गया और बढ़ता व्यापार उच्च मांग में तब्दील हो रहा है उनकी क्षमता के कारण कंटेनरीकरण।  देश को 2021 और 2026 के बीच लगभग 60,000 नए कंटेनरों की आवश्यकता होगी, सालाना लगभग 10,000।

 महत्व

 भारतीय कंटेनरीकृत व्यापार के साथ कंटेनरों की वैश्विक कमी की खबरों के बीच यह कदम महत्त्वपूर्ण है कि कंपित आपूर्ति की वजह से और रसद मजारों के अनुसार भौगोलिक क्षेत्रों में मांग को झटका लगा।  2020 की दूसरी छमाही में कंटेनर की कमी ने व्यापार को बुरी तरह बाधित कर दिया, क्योंकि उपभोक्ता मांग ने पूर्व-महामारी के स्तर को पकड़ना शुरू कर दिया था। प्रमुख भारतीय निर्यात का मुख्य आधार बनने वाले रस काफी प्रभावित थे।

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